Missie verklaring

Wij willen bouwen aan het Koninkrijk van Yahu, wat met de komst van Yehoshua onze Messias op aarde gevestigd zal worden. Dit doen wij door het maken van discipelen en het onderwijzen van de volkeren over zijn rechte wegen.

Wij geloven dat zijn Koninkrijk in Israël zal zijn, met Yerushalem als hoofdstad waar de Troon van de Messias zal zijn gevestigd. Het gebied van Israël zal wel velen malen groter zijn dan het nu is. Wij geloven in het Eretz Yisra’el dat houdt in dat we geloven dat Yahu alles zal herstellen zoals het was in het hof van Eden, waarin de dieren, planten en mensen in vrede met elkaar samen leven en er geen ziekte meer zal zijn en het land vrij zal zijn van de vloek van de dood die door de zondeval binnen is gekomen.
De naam Eretz Yisrael is van Bijbelse oorsprong en verwijst op verschillende manieren naar delen van de regio die in verschillende tijden onder Joodse soevereiniteit stonden. Sinds de verspreiding van de ware Joden in 70 na Christ

Wij geloven in de grote opdracht zoals Yehoshua ons heeft opgedragen: ”…Ga dus op weg en maak alle volken mijn discipelen (leerlingen), … , en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. ’’ (dat zijn Yahu zijn Mitzvot (geboden), Zijn Thora, toegelicht door de profeten, de Messias en zijn leerlingen). Dat is het uitdrijven van boze geesten, het genezen van de zieken, het spreken in vreemde talen en dat gij heen gaat en alle volken tot mijn leerlingen maakt en dopen zal in “Mijn naam”. Zoals beschreven staat in Marcus 16 en Matheus 28.

Wij zijn zelf leerlingen van Yehoshua en willen onderwijs delen over de Thora, de profeten, de evangeliën en de geschriften van het (ver)nieuw(d)e verbond, met als doel andere discipelen van Hem te maken. We geloven dat iedere volgeling van Yehoshua gaven heeft ontvangen om Yahu te dienen en als gemeente streven we ernaar om elkaar daarin te bemoedigen en te ondersteunen. Als gemeente willen we ook benadrukken dat G-ds Koninkrijk gebouwd wordt met mensen voor mensen, dus relatie en gemeenschap staan hoog in het vaandel. Onze gemeente is meer dan alleen een samenkomst op Shabbat: we zijn een familie (Kehillah) die verbonden is in het geloof en in het doen van het werk wat Yahu voor ons heeft bereidt. We geloven dat we elkaar behoren te dienen in de G-d gegeven gaven zoals Hij een ieder in het bijzonder heeft toebedeeld. Dat is in de gaven van profetie, bemoediging, de gave om te kunnen getuigen, van administratie en besturen. De gaven om krachten te doen, van bevrijding en genezing. Wij geloven dat deze nog steeds dienen en aanwezig zijn in het lichaam in deze tegenwoordige tijd. Wanneer we samen komen is er ruimte om van elkaar te leren, elkaar te dienen en er is ruimte om fouten te mogen maken. We gaan op een respectvolle wijze met elkaar om en luisteren naar elkaar. En vermanen en eren elkaar zoals Yahu ons heeft opgeroepen om eer te geven aan de broeders en zusters en aan alle mensen die eer toekomt. Dit is een onderdeel van de naastenliefde dat we elkaars zwakheden verdragen en elkaars lasten dragen. (Romeinen 13:7, 1 Thessalonicenzen 4:6,9,10 en Galaten 6:10)

Als Kehillah (gemeente) willen we openstaan voor iedereen. De drempel is zo laag mogelijk. De andere kant is dat we iedereen wel willen aanmoedigen om met ons mee te groeien in kennis en het in de praktijk brengen van ons geloof. Daarom leren we vanuit de Hebreeuwse idioom dat de Bijbel ‘70 gezichten’ heeft, wat betekent dat hij van ieder van ons is, en op veel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Er is geen één specifieke uitleg voor één Schriftwoord of tekstgedeelte.

17 grondstellingen van ons geloof

Yahu

  • 1. Yahu is één en er is geen ander. Hij is de eerste en de Laatste en niets is aan Hem gelijk.
  • 2. Yehoshua (Jezus) is de Zoon van God. Yehoshua is Zijn naam in het Aramees en deze naam is in de oude geschriften 3 keer gevonden. Jezus is een vertaling van de naam van Yehoshua uit het Aramees.

Israël

  • 3. De liefde voor Israël (ahavat Israël) is onze belangrijkste grondslag. We geloven dat naastenliefde (ahavat HaZoelat) en het redden van een ziel ervoor zorgt dat het feest is in de hemel. (Lucas 15:7) Yisra'el is namelijk Yahu Zijn eerst geborene Zoon.
  • 4. Wij geloven in de terugkeer van de ware Yahudim naar het land Israël en naar authentiek messiaans geloof als onderdeel van de terugkeer en redding van heel Israël. En dat Zijn evangelie in alle 4 uithoeken van de wereld verkondigd dient te worden.
  • 5. Het is de rol van ons als navolgers van de Messias (In Christus) om het licht in de wereld te brengen, een ‘licht voor de heidenen’ te zijn en de heidenen te brengen in de verbonden van Israël zijn eerstgeborene Zoon en de Messias de Zoon van G-d. En ze te brengen naar het ultieme licht, de Messias.

De Messias

  • 6. Yehoshua uit Nazaret is de beloofde joodse Messias waarover gesproken is door Mozes en de Profeten van Israël.
  • 7. De Messias vertegenwoordigd een éénheid (Jechida) met Israël en alle gelovigen in de Messias.

De verbonden

  • 8. De Thora is G-d’s liefdesbrief aan het Joodse volk en daarna aan de andere volkeren samen met de evangeliën, een bindende ‘Ketoeba’ totdat Hemel en aarde zijn vergaan.
  • 9. De gelovigen uit de volken zijn uitgenodigd om deelgenoot te zijn van de verbonden van Israël, waarbij dit deelgenootschap dan ook zichtbaar zal worden in hun levenswandel en hun toewijding aan Yahu en Yehoshua de Messias en alle gelovigen in de Messias en het ware Joodse volk die verspreid is op deze wereld.
  • 10. Beginnend bij Abraham is een mondelinge overlevering (onderwijs) doorgegeven aan Israël door Mozes, de Profeten en de leraren van Israël.
  • 11. Er is een unieke roeping en rol voor de gelovigen in de Masiach om alle volken op te roepen om samen mee te bouwen aan het Koninkrijk van Yahu.

De Verlossing

  • 12. Om onze Messias in ere te herstellen in Sion moeten we Zijn Naam heiligen door terug te keren naar de basis en de authentieke wortels van ons geloof. Dit doen we door samen met elkaar te leren en te onderwijzen hierover.
  • 13. We kunnen Zijn terugkeer bespoedigen of vertragen op basis van onze acties, gehoorzaamheid aan de geboden en onze dagelijkse wandel met G-d. (2 Petrus 3:11-12) En ook in onze acties naar elkaar. Daarom is het belangrijk om rechtvaardige (Tzadikim) daden te doen naar elkaar. Dat is dat jij je naaste net zo behandeld zoals jezelf behandeld wil worden. We streven naar eenheid met elkaar, daarom is het belangrijk alles rechtstreeks met elkaar uit te spreken en samen met elkaar ervoor te bidden. Wanneer we dit in de praktijk toepassen zal er echte groei kunnen komen.

Teshuvah 

  • 14. Teshuvah = terugkeren naar de Bron dat is naar de Eeuwige via Yehoshua belangrijk is daarbij:

Stap 1 Spijt en/ of berouw: Realiseer de omvang van de schade en heb innerlijk oprechte spijt.

Stap 2 Ophouden: Stop onmiddellijk de schadelijke actie of gedrag in het vlees tegen jezelf of tegen je naaste.

Stap 3 Toegeven en restitutie: Verbaal de fout toegeven en vraag om vergeving, hetzij van de Eeuwige, hetzij van de andere partij. Indien mogelijk moet het verkeerde worden rechtgezet door middel van compensatie.

Stap 4 Maak een besluit: Wees betrokken en verbind jezelf er toe een afspraak te maken om de zonde in de toekomst niet te herhalen. Dit gebeurt vanuit echte berouw en geschied alleen wanneer je kan toegeven aan Yahu Onze Eeuwige Schepper of aan de ander. Je maakt het besluit je eigen ego, het vlees ook wel je eigen ik los te laten.

  • Tenslotte als iemand gebonden is dan moet er bevrijding plaatsvinden in de naam van Yehoshua de Messias. Het is belangrijk om daarna niet opnieuw in het oude patroon te vervallen. De heilige geschriften leren ons dat het dan erger wordt voor diegene als voorheen het geval is geweest.

Omgangsvormen met elkaar & profetische visie & missie

  • 15. Kritiek en sommige vermaningen kunnen daarom het liefst eerst persoonlijk gedeeld worden met de ander, alvorens ze direct eerst in een groep te gooien om te voorkomen dat het de ander kan afbreken in zijn of haar geloof in plaats van dat het hem of haar opbouwt. Alles moet op de eerste plaats gericht zijn op de verlossing en de bevrijding van de ander. Het is belangrijk om onenigheden en meningsverschillen met elkaar uit te spreken en de ander uitneembaarder te achten dan jezelf. "Wanneer er strijd en conflicten zijn behoren die uitgesproken te worden met elkaar. Jaag naar vrede en heiliging met allen zonder welke niemand Yahu zal zien". De liefde verbind en is betrokken het vlees brengt scheiding en zorgt voor twijfel en onvrede tussen gelovigen.
  • 16. Tenslotte is het belangrijk dat er ruimte is dat profetische boodschappen gedeeld kunnen worden met elkaar tot stichting, opbouw, bemoediging en vermaning van het lichaam. Wel is het belangrijk dat alles goed getoetst wordt. Daarom willen wij dat profetieën die confronterend kunnen zijn voor de ander allereerst privé worden gedeeld, in bijzijn van de leider van de Kehillah en eventueel nog met iemand anders die geestelijk ontwikkeld is. Opdat het woord getoetst kan worden op waarheid op basis van twee tot drie getuigen zoals de heilige geschriften ons leren. Daarna kan het eventueel gedeeld worden in de groep. Dit heeft te maken met de privacy van de ander die ten allen tijde gerespecteerd dient te worden, maar ook om onnodige verwarring te voorkomen.
  • 17. Profetieën en voorbede zijn een belangrijk wapen om de gelovigen toe te rusten, omdat het ons helpt om vooruit te zien, te anticiperen en ons voor te bereiden op de gebeurtenissen die komen gaan die van invloed kunnen zijn op ons.