Aanbidding is gebed op een ander niveau
Aanbidding Elohim prijzen op een hoger niveau (Woord studie)
1.YADAH -יָדָה. Yah-dah - om te aanbidden met de uitgestrekte hand. Het geven van zichzelf in aanbidding en lofprijzing. Om handen op te heffen naar de eeuwige waarachtige Schepper van hemel en aarde.
2.TEHILLAH- תְּהִלָּה of תהילה is een Hebreeuwse vrouwelijke naam die "glorie" of "lof" betekent. Het is afgeleid van het Hebreeuwse woord תְּהִלָּה} (tehillah) dat ‘lof, lied of lofzang’ betekent, dat zelf is afgeleid van הָלַל (halal) dat ‘schijnen; loven, opscheppen, opscheppen 'betekent. The-hil-lah om te prijzen. Zelfstandige vorm van hallel. Een spontaan nieuw nummer. Zingen vanuit een melodie in je hart door er woorden aan toe te voegen. Dit verwijst naar een speciaal soort zingen: het zingen van onvoorbereide, onbeoordeelde liedjes. Het is de lof van onze eeuwige God die troont op de lofprijs van ons eeuwige lofgezang (Hij die gezeten is op de troon). (Psalm 22: 3) God manifesteert God zelf te midden van uitbundig gezang.
Psalm 71:8 Laat mijn mond vervuld worden met Uw lof en met Uw luister, de hele dag. Als we het woord ‘lof’ gebruiken, kunnen we zingen of spreken bedoelen. Het woord Tehillah lijkt op het woord ‘lof’, behalve dat het idee van zingen de belangrijkste betekenis is.
- BARAKH- בָּרַךְ Knielen of buigen. Het zelfstandig naamwoord is Brakha. Om eer te bewijzen aan God als een daad van zegen. Het houdt in dat we voortdurend bewust plaats moeten geven aan God. YAHU zegenen, deugd verheerlijkend. Er is een gevoel van knielen en onze eeuwige onveranderlijke G’d zegenen als een daad van aanbidding in het woord BARAKH. Fysieke toepassing - Om te buigen, te knielen of dit te doen met de bedoeling in mijn hart dat onze Schepper en Vader mijn heerser is en dat ik me aan onze eeuwige G’d overgeef. Ik erken ABBA Vader als Heerser. LIED: ZEGEN DE EEUWIGE. Schrift: Psalm 103 vertelt ons hoe we de Eeuwige kunnen zegenen en gaat vervolgens verder met het opsommen van die zegeningen: liefdevolle vriendelijkheid, voldoening, verlossing, eer, vernieuwing. We zegenen de Eeuwige door aan alle dingen te denken.
Want Salomo had een brasen steiger gemaakt van vijf el lang, vijf el breed en drie el hoog en had die in het midden van het voorhof geplaatst en daarop stond hij en knielde (barak) op zijn knieën (berek) voor de hele vergadering van Israël, en spreidde zijn handen uit naar de hemel 2 Kronieken 6:13
Extra zelfstandige naamwoorden worden uit de wortel ontwikkeld door specifieke letters aan de wortel toe te voegen, de meest voorkomende is de toevoeging van de letter ה aan het einde van de wortel, zoals in het woord ברכה berakah wat zegening betekent. Berachot is een gebed als een zegen uitspreken.
- HALLEL – הַלֵּל om duidelijk te zijn: schijnen; een show maken, opscheppen, opscheppen; enthousiast zijn; vieren
- HODEE’AH –עידוה hoh-Dee-ah Het is de voorloper van Todah Bedanken. Het zelfstandig naamwoord is Todah. Dit woord wordt vaak gevonden in verband met offers - het geven van dank of lof toepassen als een offer vóór ontvangst of manifestatie. Onze eeuwige G’d ergens voor danken. Het eens zijn met Gods Woord. Als we ons hart en onze handen opheffen ter ere van de Eeuwige, gaat het om een offer, vooral als iemand erg ziek van lichaam is. Het menselijke denken zou deze specifieke actie bestrijden en belachelijk maken, maar er is een groot geloof in VANDAAG als lofprijzing. De houding voor TODAH is: ik dank onze eeuwige G’d.
- ZAMAR – זָמַר zah-mar- Zingen (soms met instrumenten). Een van de muzikale werkwoorden voor lof in het psalmboek. Het draagt het idee in zich om muziek te maken ter ere van God, zoals in Psalm 92:1. Het woord ZAMAR betekent ook het aanraken van de snaren, en verwijst naar lofprijs waarbij instrumentele aanbidding betrokken is, zoals in psalm 150. Het ene woord wordt gewoonlijk vertaald met "zingen lof".
- SHABACH – שָׁבַח shah-bakh- (of heeshtabach) Op een luide toon aanbidden, een luide aanbidding, een kreet! De uitdrukking "juich tot YAHU" kan worden opgevat als de handeling van SHABACH. Het is niet alleen luidruchtig. Je moet de houding hebben om je hele wezen erin te steken, een houding van totaal ongeremd te zijn. Je geeft jezelf volledig over. Er is geen controle, maar een volledige overgave naar de allerhoogste Schepper van hemel en aarde. Luidruchtig. Aanbidding moet soms luid zijn. We hebben een geweldige God die geweldige dingen heeft gedaan. We zouden bereid moeten zijn om God te prijzen. Hoewel er een tijd is voor stille eerbiedige aanbidding, moet er ook een tijd zijn voor luidruchtige uitbundige aanbidding. Net als het woord Halal herinnert Shabach ons eraan dat onze God het waard is om te zingen en onze luidste lof te schreeuwen voor wat Hij voor ons heeft gedaan! Herinnering. Onze lof vloeit natuurlijk voort uit onze herinnering aan wat God heeft gedaan. In Psalm 63: 3 vertelt de psalmist ons: Zo heb ik U in het heiligdom aanschouwd, Uw macht en Uw heerlijkheid gezien.
8) NIGGUN – ניגון- Nee-GOON. Een melodie met neuriënde of onzinnige woorden die kunnen worden geïnterpreteerd als een gebed zonder woorden, of een offer van muziek aan God.
9) שָׁחָה shâchâh, shaw-khaw'; een primitieve wortel; deprimeren, d.w.z. ter aarde werpen (vooral reflexief, als eerbetoon aan het koningschap van onze eeuwige G'd): - (zelf) buigen voor onze Schepper. (De eeuwige onveranderlijke G'd)
In hoofdstuk 5 vers 13 van het boek Joshua wordt deze ontmoeting opgetekend: En het geschiedde, toen Joshua bij Jericho was, dat hij zijn ogen opsloeg en keek, en zie, er stond een man tegenover hem met zijn zwaard in zijn hand getrokken; en Joshua ging naar hem toe en zei tot hem, bent u voor ons of voor onze tegenstanders? Joshua benaderde deze krijger moedig om wijselijk zijn bedoelingen vast te stellen. Joshua was tenslotte een indringer in een vreemd land dat gevuld was met krijgers die vastbesloten waren te vechten om te blijven waar ze waren. Maar Joshua verwachtte het antwoord dat hij in vers 14 en 15 kreeg niet: En hij zei: Neen; maar als aanvoerder van het leger van de HEER ben ik nu gekomen. En Joshua viel op zijn aangezicht ter aarde, en aanbad, en zeide tot hem: Wat zegt mijn heer tot zijn knecht? En de overste van het leger van de Eeuwige zeide tot Joshua: Maak uw schoen van uw voet los; want de plaats waarop u staat is heilig. En Joshua deed dat. Wie was deze kapitein? Waarom viel Joshua op zijn gezicht? Waarom aanbad Joshua hem? De eerste aanwijzing komt uit het laatste boek van onze oude tekst. In de Openbaring van Yehoshua aan zijn geliefde discipel Johannes lezen we in hoofdstuk 19 vers 9 en 10 van een andere ontmoeting met een ongewoon iemand: En hij zei tegen mij: Schrijf, zalig zijn zij die geroepen zijn tot het avondmaal van het Lam. En hij zei tegen mij: Dit zijn de waarachtige woorden van God. En ik viel aan zijn voeten om hem te aanbidden. En hij zei tegen mij: Zie dat u het niet doet: ik ben uw mede dienstknecht en van uw broeders die het getuigenis van Yehoshua hebben: aanbid God, want het getuigenis van Yeshoshua is de geest van profetie.
"Aanbidding is dus het Hebreeuwse woord shachah. Het betekent zich neerwerpen of neerbuigen. In de Tenach is het de gebruikelijke term om voor onze eeuwige Schepper te komen in aanbidding om Hem te eren. Het Nederlandse woord betekent kijken naar iemands" waardigheid ". Onze Schepper aanbidden is Hem respecteren en eren voor wie Hij is. "