Meest gestelde vragen
Heb je een vraag die hier niet bijstaat?
Neem gerust contact met ons op.
Wij geloven dat eerst het afval moet komen, zoals wat je nu om je heen ziet gebeuren. Dat is een vorm van geestelijke reiniging die plaats zal vinden. Daarna zal er een opwekking en geloof toename plaatsvinden. Het koninkrijk van Elohim zal voortdurend uitbreiden en aan zijn heerlijkheid zal geen einde te komen. Alvorens dit kan plaatsvinden, zullen de ware gelovigen eerst uit Babylon moeten komen. Er staat namelijk geschreven dat de waarheid ons vrij zal maken en dat Hij onze ogen zal zalven met zalfolie opdat wij kunnen zien. De gelovigen die uit Babylon komen zullen vurig zijn van (levav) hart en van (ruach) geest. Er zal herstel komen wanneer we teruggaan naar de basis. De Thorah is deze basis. Thorah is in het Grieks vertaald als nomos dit betekent wet. Thora betekent veel meer dan wet. Het Hebreeuws is een levendige en beeldende taal, waarbij een woord meerdere betekenissen kan hebben. De vertalers moesten daarom keuzes maken en hebben toen gekozen voor nomos.
Thora kan niet letterlijk als wet vertaald worden. Het betekent instructies tot een rechtvaardig leven. Het betekent onderwijzing en richting geven. De Thora is ook een herinneringsteken, Onze Schepper werkt niet met materiele zaken. Hij is geest. Er staat geschreven dat hun ogen belemmert werden om te zien. Dit geldt nog steeds voor de Joden want zij hoorden en zagen niet, maar zeker ook voor de Christenen. Ze worden overgedragen waarvoor ze kiezen. Wat jij kiest dat is hetgeen wat jij krijgt.
Een kompas en een tomtom geeft ons door welke richting en kant je op moet rijden. Wanneer wij de goede richting op wandelen en we houden Zijn mo’ediem (feesten en vast bepaalde tijden), dan zal er herstel komen. Wij geloven dat er een seizoen van herstel zal komen, een seizoen van vernieuwing en verandering. Thora betekent ook leer of doctrine. Wanneer jij een andere leer ontvangt, zul jij een andere geest ontvangen. Er staat geschreven dat de waarheid jou vrij zal maken.
Daarnaast staat er geschreven wanneer wij overeenkomstig zijn gehele Torah (zijn richting volgen) wandelen en we niet afwijken noch naar links of naar rechts (dit houdt in dat jij je niet laat afleiden) jij voorspoedig zal zijn in al zijn wegen. De meeste mensen willen alleen de zegeningen en de voorspoed ontvangen, ze willen echter niet aan de voorwaarden voldoen die ze daar kunnen brengen. In de tijd van Handelingen was er nog geen nieuw verbond. Ze lazen uit de Schriften (Handelingen 17:1-3) deze Schriften noemt men de Tenach. Dit zijn de 5 boeken uit de Torah, de profeten en Geschriften. (Velen noemen dit het Oude verbond). Het waren deze geschriften waardoor men zich bekeerde tot de levende Masiach. Thora heeft een negatieve betekenis onder met name gelovigen uit het Christendom. De waarheid is echter dat het instructies betekent tot een rechtvaardig leven en dat is iets om te koesteren.
Teshuvah betekent terugkeren of berouw. Terugkeren naar de Bron dus naar de Eeuwige via Yehoshua.
Stap 1) Spijt en berouw. Realiseer de omvang van de schade en heb innerlijk en oprechte spijt.
Stap 2) Ophouden. Stop onmiddellijk de schadelijke actie of gedrag in het vlees tegen jezelf of de ander.
Stap 3) Toegeven en restitutie. Verbaal de fout toegeven en vraag om vergeving. het zij van de Eeuwige, het zij van de andere partij. Indien mogelijk moet het verkeerde worden rechtgezet doormiddel van compensatie.
Stap 4) Besluit. Maak een toewijding of maak een afspraak om de zonde in de toekomst niet te herhalen.
Het is belangrijk om daarbij zowel toe te geven en te belijden (verootmoedigen) naar de Eeuwige alsmede naar degene die je benadeeld hebt.
Een gelovige heeft autoriteit en is een burger van ander koninkrijk. Efeze 2:19-20 schrijft: Jullie zijn dus geen vreemdelingen of bijwoners meer, maar jullie zijn medeburgers van de heiligen en leden van het huisgezin van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarbij Masiach Yehoshua zelf de hoeksteen is.
Een gelovige is mede erfgenaam geworden en heeft grondrechten gekregen, ook in de geestelijke wereld die een onbekeerde of ongelovige persoon niet heeft. We hebben macht ontvangen om boze geesten uit te drijven, of slangen en schorpioenen te vertrappen. (Lucas 10:19). Dit gold toen in de tijd van Yehoshua, maar nu geldt het nog steeds. Emuna (geloof , de waarheid) staat hiervoor symbool. Een gelovige gelooft dat het Woord van God en al haar beloften waar zijn en wandelt volgens deze principes. Daardoor ben je vrij van verdrukking en gevangenschap, wat voortkomt uit de duisternis. Een gelovige is vrijgekocht door het bloed van Yehoshua en kan beroep doen op de beloften die daaraan verbonden zijn. Een ongelovige (onbekeerde) persoon is nog gebonden en onderdrukt door de zonde. Wij als gelovigen weten dat het bloed van Yehoshua ons vrij gemaakt heeft van de dood die oorzaak is van de zonde.
Wij zien het geloof niet als een religie, maar als een nationaliteit en als een identiteit van wie jij werkelijk bent als mens. We zijn burgers van het koninkrijk van Elohim en bijwoners en vreemdelingen op deze wereld. Dit verwijst naar Efeziërs 2:12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen Rom. 9:4 wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
Dit betekent dat wij een burgerschap hebben en dat is een nationaliteit en onze identiteit is verbonden met Israël. We zijn een koninklijke priesterschap en een heilige natie die geroepen is uit de duisternis tot zijn wonderbaarlijk licht. (1 Petrus 2:9) Wij dienen onze autoriteit te nemen en deze identiteit en nationaliteit erkennen in ons. Dit kan alleen als we onze wortel die ons leidt naar deze identiteit niet verloochenen, we dienen het juist te belijden. Hij is namelijk de wortel die het loof draagt, zodat het kan leven en groeien.
Er worden veel dromen geblokkeerd bij mensen in hun slaap. Wanneer jij slaapt word je daar het meest aangevallen door boze machten. Wat je ziet is dat mensen door occulte bindingen helemaal niet meer dromen of ze vergeten hun dromen volledig zodra ze wakker zijn geworden. Het is daarom belangrijk om je dromen meteen op te schrijven of in te spreken zodra je wakker bent. Daarmee train je jezelf om ze beter te onthouden en het zorgt ook voor geestelijke groei. ABBA Vader communiceert vaak door onze dromen. Jozef kreeg een droom van Onze Schepper dat hij weg moest vluchten uit Israël voor Herodes, omdat Herodes elke eerstgeboren zoon wilde doden. Het was een profetische droom, tegelijkertijd was het ook een waarschuwing. Dit laat zien hoe belangrijk dromen kunnen zijn in het leven van een gelovige. Wat je ziet is dat blokkerende machten deze dromen kunnen verhinderen, waardoor men onthouden wordt van wat ABBA wil spreken in diegene zijn leven. Dit komt door occulte bindingen en doordat men zich heeft blootgesteld en verontreinigd heeft aan onreine geesten. Door naar Voodoo priesters te gaan of naar Mediums. Wanneer familieleden en of voorouders hierin betrokken zijn, kan dit van invloed kan zijn op jou. Wanneer je een keuze maakt geheiligd te leven voor onze Heiland, dan kun jij dit doorbreken. Daarentegen zijn de geestelijke contracten uit het verleden nog niet verbroken. Je hebt wel de autoriteit gekregen dit te doen. Spijtig genoeg wordt hier onvoldoende gebruik van gemaakt, doordat velen geloven dat zij zodra ze tot geloof zijn gekomen automatisch vrijgekomen zijn van deze zaken. In andere gevallen is er sprake van ongeloof in deze zaken. De satan kan gebruik maken van de zaken waar wij nonchalant in zijn of waar wij nog onwetend in zijn. Dromen kun je zien als een gave die Hij ons gegeven heeft om andere te helpen, maar ook om Godsplan te begrijpen in ons leven en in het leven van anderen. Dit is ook een onderdeel van profeteren en de gave van wijsheid.
De familie tafel is de pek waar we na afloop van de samenkomst samen komen en samen het brood breken en ook het feest vieren door gezamenlijk het avondmaal te eten. We hebben fellowship met elkaar en zijn één van hart en één van geest met elkaar. Tijdens deze maaltijd delen we getuigenissen en verhalen met elkaar die tot opbouw zijn van een ieder.
Dat jij jezelf niet meer gaat zien zoals jij jezelf ziet. Je gaat jezelf zien zoals het Woord van G'd jou beschrijft. Hierdoor leer jij ontdekken welke gave jij hebt ontvangen, je gaat je bestemming ontdekken en welke taak jij hebt in deze wereld. De manier hoe je dit zal gaan bereiken is door naar binnen te gaan bij je hart en gevoel en niet meer iets te zijn wat je niet bent. We leven in een wereld van statussymbolen, waar mensen iemand willen zijn die ze in werkelijkheid niet zijn. Het mooiste geschenk wat je kan ontvangen is jezelf zijn in de Masiach. Je leert jezelf dan ontdekken als iemand die waarde kan toevoegen in deze wereld. Niemand heeft dezelfde identiteit zoals jij. Jij bent uniek als mens in deze wereld.
Hoe noemde de apostelen in de Bijbel zich en hoe zien wij ons zelf? Handelingen 11:26 en 26:28. De discipelen gebruikte die naam nooit onder elkaar. Het werd meestal gebruikt door 'pagans'(heiden) die deze naam gebruikte voor mensen die tot geloof waren gekomen in de Mashiach. De apostelen noemde zich zelf en elkaar volgers van De Weg of Nazareners. Onze Mashiach kwam tenslotte ook uit Nazareth.
Hoe staan we er dan in?
Wij zijn ten eerste discipelen, daarna volgers van de weg en kinderen van het licht. Het Christendom is een religie net als de Islam en het Jodendom ook een religie zijn. Religiën zijn de redenen dat er zoveel oorlogen zijn in de wereld. Zodra je gaat wijzen wat er niet goed is in het geloof van de ander spreek je over een religie. Het is een uitvinding van mensen. Yehoshua is nooit gekomen om een religie op aarde te brengen, laat staan het Christendom. Hij is gekomen om Zijn koninkrijk hier in deze wereld te brengen en Zijn heerschappij.
Wij geloven ten eerste dat je een relatie hebt met onze Heilige Schepper (Abba Vader). De apostelen noemde zichzelf geen Christenen, het was een geuzennaam die ze opgespeld kregen van de heidenen (ongelovigen. Christenen is vertaald uit het Hebreeuws en betekent in het Hebreeuws Nazarener. Het waren dus Nazareners omdat het volgers van Yehoshua (Jezus) zijn. Yehoshua kwam uit Nazareth.
Daarom werden zijn volgers Nazareners genoemd. Het waren volgers van de Weg, omdat ze zijn leer en onderwijzing volgden. Ze noemde Hem ook Raboeni (dit betekent mijn meester). Wij zeggen dat Yehoshua eerst onze meester is (omdat wij zijn Torah (onderwijzing) volgen) en daarna is Hij pas "onze Heer en Redder". Veel Christenen noemen Hem mijn Heer en Redder, maar iemand die je gered heeft hoef je niet noodzakelijk te volgen als jouw redder. Wanneer Hij je meester is zal je Hem altijd volgen.
Bidt dat je niet verzoeking gaat en dat je die dag verdrukking mag ontkomen. Wanneer jij spreekt tegen de situatie waarbij jij beproefd en verdrukt bent dien jij dingen tot aanschijn te spreken. Wanneer jij genezing uitspreekt over een ziek persoon, spreek je alsof hetgeen wat hij heeft er niet meer is. Hij is genezen, dat spreek je uit met overtuiging en geloof. Je spreekt tegen het lichaam wat er moet gebeuren en je spreekt het hart en de ziel dat het zal genezen.
Wanneer jij in de wij vorm spreekt dan weet jij dat de Ruach Hakodesh in geloof met jou mee bidt en strijdt, want de Ruach van onze Schepper en jij zijn één.
Beth Noohra geeft evangelisatie trainingen en stapt uit in het verspreiden van het goede nieuws. We trainen gelovigen hoe ze hierin kunnen uitstappen. Hoe je de zieken geneest, boze geesten uitwerpt en hoe je mensen het beste kan aanspreken op straat, op beurzen en tijdens evenementen. Precies op de wijze zoals onze Heiland dit bedoeld heeft. Het heeft als doel om de gevangene vrij te zetten.
Er is ruimte om vragen te stellen en om te leren van elkaar. En hoe je in vrijmoedigheid kunt uitstappen. We willen in de toekomst dit gaan verbreden, door op zendingsreis te gaan naar het buitenland als één groep. Om zodoende de mensen in het buitenland te onderwijzen en toe te rusten in het geloof.
Toen ik mijn geestelijke wandel eenmaal pas was begonnen, had ik (Navayo Leeuwin) vrijwel niemand die er voor mij was. Ik stond er vrijwel alleen voor. In mijn eerste jaren moest ik zelf mijn weg zien te vinden. Dit was vooral erg eenzaam en daarom zo nu en dan best lastig. Onze Hemelse Schepper heeft mij de kracht gegeven om toch te blijven doorgaan. Daarom heb ik het besluit genomen, dat ik er wel wilde zijn voor iemand die net als ik niemand had. Ik wil namelijk niet dat iemand door dezelfde dingen heen moest gaan zoals ik. Ik had namelijk in mijn eerste jaren toen nog zoekende was, erg veel last van clusterhoofdpijn. Dit heeft als gevolg gehad dat ik erg veel pech had in mijn leven met situaties en mensen. Dit bleek allemaal een geestelijke oorzaak te hebben. Destijds wist ik dat niet en daardoor heb ik onnodig veel mijn hoofd gestoten. Het zou makkelijker geweest zijn, als ik iemand had gehad die mij had kunnen helpen met de lastige momenten waar ik tegenaan liep. Het hebben van een Kehillah (familie) helpt daarbij. Het is makkelijker om een last samen te dragen dan alleen. Het woord zegt dat wij elkanders lasten moeten dragen, want daarmee vervullen we de Torah. Ik ben ook slachtoffer geweest van een gewapende roofoverval in Nairobi Kenia. Daarom weet ik als geen ander hoe het is om vanuit een traumatische situatie sterker terug te komen dankzij hulp van onze Heilige Schepper.
Zelfs al ben je gelovig kunnen demonische machten toch binnendringen. Hoewel Onze Schepper en Vader ons beschermt, kunnen wij zelf openingen geven waardoor zij binnen kunnen komen. Er staat geschreven geeft de duivel geen voet. Dit betekent dat je Hem geen enkele ruimte mag geven om binnen te komen. Demonische machten komen niet meteen binnen als je een keer zondigt of een misstap begaat. Wanneer jij je hiervan bekeert en vergeving vraagt dan is Onze Vader bijzonder genadig en vergeeft Hij zonder onomwonden. De bolwerken, machten en onreine geesten komen meestal binnen, wanneer jij bent blijven volharden in de zonde. Je bent het al langere tijd achter elkaar gaan doen, zonder dat er enige vorm van berouw aanwezig was hierbij. Zodra jij zelf een opening geeft, dan zet jij de deur open voor kwade geesten om binnen te komen. Dit kan gebeuren door de zaken waarnaar je kijkt, luistert of zegt met jouw mond.
Wij geloven dat Onze Schepper en Koning ieder mens wil gebruiken tot Zijn eer en glorie, alleen er is wel een onderscheid tussen rol en functie. Hij wil eenieder in Zijn goddelijke gegeven gaven en talent vrijzetten en gebruiken naar hoe Hij wil. Iedereen heeft namelijk Zijn bijzondere gave ontvangen van Hem. De één wil Hij gebruiken in het profetische, de ander in onderwijzing, weer de ander in bemoediging, weer een ander in vermaning of administratie en anderen weer als evangelist of in de organisatie. Adam en Eva hadden bijvoorbeeld ook niet dezelfde rol toebedeeld gekregen. Daarentegen is het ook zo dat de rol van de mannen in de bediening of als priester, niet ingevuld kan worden door de kinderen.
We schrijven niet dat een vrouw niet in een bediening kan staan, maar haar rol verschilt verschild wezenlijk met die van de mannen. Dit komt doordat ze niet dezelfde kwaliteiten hebben. Ze verschillen in functie zie Adam en Eva.
De vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig in de Eeuwige onze God, maar in de hiërarchie of de orde van de Hogere Sferen is de man aangesteld als Leider. In de gemeente mogen vrouwen uiteraard gewoon tekstgedeelten uit de Tenach en Brit Chadasah lezen (het woord van God onze Bijbel) ook mogen ze de berachot doen, (zegeningen uitspreken en gebeden, ze mogen hun getuigenissen delen) ook mogen ze profeteren en in talen spreken. Ze mogen zingen en dansen voor de Eeuwige. De vrouw mag alleen niet dezelfde ambt bekleden zoals een man dat dient te doen. Een vrouw mag dus letterlijk de man niet de les lezen uit de Thora (het levende Woord van Elohim). Terwijl de vrouw thuis haar man wel advies mag geven de man echter moet dit advies aan de mannen overbrengen en de vrouw aan de vrouwen. Dit is de geestelijke gezag orde zoals die door de Eeuwige onze God is ingesteld
Timotheüs 2:12
Maar ik sta niet toe dat een vrouw lesgeeft, noch gezag over de man overneemt, maar in stilte is. "RSV:" Ik sta geen enkele vrouw toe les te geven of autoriteit te hebben over mannen; ze moet zwijgen. "GNB:" Ik sta niet toe dat ze lesgeven of autoriteit hebben over mannen; ze moeten zwijgen. "
De Bijbel benadrukt hoe belangrijk de rol van vrouwen in de kerk is, en het impliceert ook hoe mannen hun rol moeten vervullen op dezelfde manier als Christus de kerk liefhad. Beide spelen een grote rol bij het succes van de kerk.,
Ja, en ik vraag u, mijn trouwe metgezel, om deze vrouwen te helpen, aangezien ze aan mijn zijde hebben gestreden voor de zaak van het evangelie, samen met Clement en de rest van mijn medewerkers, wier namen in het boek des levens staan (Filippenzen 4: 3).
Aangezien Paulus expliciet zei dat vrouwen niet kunnen prediken en pastor zijn in de kerk, wat kunnen vrouwen dan doen in de kerk? Het antwoord hierop is dat de Bijbel benadrukt dat vrouwen kunnen onderwijzen over geestelijke zaken. Een ander perfect voorbeeld hiervan is Priscilla zoals geschreven in Handelingen 18:26,
Hij begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. Toen Priscilla en Aquila hem hoorden, nodigden ze hem bij hen thuis uit en legden hem de weg van God beter uit.
Dit betekent dat een vrouw vooral belangrijk is in kerkelijke bijeenkomsten en bediening, maar niet in de prediking en als predikant voor het kerkgenootschap. In plaats daarvan worden vrouwen opgeroepen voor steun in de roeping om predikant en prediker te zijn.
Paulus 'gebod in zijn brief aan Timotheüs wordt ondersteund door zijn schrijven: "Want eerst werd Adam gevormd, daarna Eva" (1 Timotheüs 2:13).
De passage betekent dat er een verschil is in de rol van de kerk tussen mannen en vrouwen, zoals hoe God mannen en vrouwen heeft geschapen. God schiep Adam om de verantwoordelijkheid te hebben om voor Eden te zorgen, terwijl Hij Eva schiep om te helpen bij de gedeelde verantwoordelijkheid.
Dit is ook hetzelfde met de kerk. De belangrijkste rol van mannen is om de volledige verantwoordelijkheid te hebben om de kerk te leiden, ervoor te zorgen dat de reputatie van de kerk van Christus de beste is, en ervoor te zorgen dat er geestelijk en moreel voor de leden wordt gezorgd.
Vrouwen hebben een enorme verantwoordelijkheid in de kerk. Vrouwen zorgen ervoor dat de pastors, predikers en leiders in de kerk goede rentmeesters zijn. Steun betekent hier liefdevolle dienstknechten van God en zijn kerk zijn en ervoor zorgen dat de leiders hun werk met eer doen.
De rol van de kinderen waarvoor mogen kinderen dan geen gezag hebben over de ouders of in de gemeente? Dit heeft te maken met de rol en functie die zij hebben.
EFEZE 6
1 Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is juist.
2 Eer je vader en moeder (dat is het eerste gebod met een belofte),
3opdat het je goed gaat en je lang leeft op de aarde.
4En vaders, wek geen toorn bij uw kinderen op, maar voed hen op in de onderwijzing en de terechtwijzing van de Eeuwige
We worden hieraan herinnerd in Efeziërs 5: 22-25, zoals geschreven staat:
Vrouwen, onderwerpt u aan uw eigen man zoals u aan de Heer doet. Want de man is het hoofd van de vrouw zoals Christus het hoofd is van de kerk, zijn lichaam, waarvan hij de Verlosser is. Zoals de kerk zich aan Christus onderwerpt, zo moeten ook vrouwen zich in alles aan hun man onderwerpen. Mannen, heb uw vrouw lief, net zoals Christus de kerk liefhad en zichzelf voor haar overgaf.
We kunnen dus concluderen dat de mannen, vrouwen en kinderen gelijkwaardig aan elkaar zijn in de Masiach. Daarentegen bekleden ze niet dezelfde rol en functie en onderscheiden zij zich duidelijk van elkaar. Zodra er aan deze rollen gerommeld zie je dat dit zaken in de war kan gooien en dat het voor scheve verhoudingen kan zorgen.
Veel katholieken en andere religieuze mensen hebben Mariabeelden en Boeddhabeelden in huis, zonder te beseffen dat het afgodsbeelden zijn. Het punt is dat veel mensen ook gelovigen ze in huis hebben, met het idee dat er geen kwaad in schuilt. Ze hebben het vaak voor de sier genomen, of ze namen het omdat ze het cadeau hebben gekregen. Daarnaast vonden ze het ook gewoon mooi.
Deze beelden willen aanbeden worden, echter is het zo dat veel van deze beelden zijn gediend door de voorouders. Wat je ziet is dat sommige beelden van generatie tot generatie overgaan. Het probleem is als het nageslacht deze afgoden niet meer dient, deze demonische machten die erachter zitten het nageslacht aanvallen.
Dit gaat gepaard met financiële problemen, verschillende kwalen en zware ziektes, zelfs tot de dood eraan toe. Dit zijn veelal afgoden waar de voorouders een pact mee hebben gesloten. Zij zorgde voor de families; dat wil zeggen inkomen, voor banen en voor voorspoed.
Wanneer deze afgoden (demonen) niet meer worden gediend, gaan zij zich als het ware keren tegen deze families. Ze gaan wraaknemen op deze families, omdat ze niet meer worden gediend met offers. Deze families worden uitgemoord. Wat je ziet is dat bij zulke families er elke twee jaar iemand sterft. Zolang het pact (spiritueel contract) niet verbroken is ben je een slaaf geworden van deze afgod.
Zelfs al geloof jij er zelf niet in. In dat Boeddhabeeld zit een demonische entiteit verborgen. Die zal zich uiteindelijk manifesteren (openbaren) wanneer hij niet wordt gediend. Hij word extreem kwaadaardig. Het is een geest die bloed zal zoeken in de familie. Deze geesten werden namelijk gediend met bloedoffers. Wanneer hij die niet meer krijgt, dan gaat hij zelf op zoek naar dat bloed bij deze families. 1 Johannes 5:21 staat geschreven dat we ons moeten bewaren voor de afgoden.
Colossenzen 3:5 Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
Deze tekst laat zien dat er verschillende vormen van afgoderij zijn. Geld is ook een vorm van afgoderij. Je kan namelijk geen twee Heren dienen namelijk Elohim en Mammon (Geld). Geld is verkeerd maar de lust naar geld is de wortel naar alle kwaad. Dit heeft te maken met de kwade begeerte waarmee het gepaard gaat.
De enige manier om los te komen van afgoderij is door het weg te doen en door er blind voor te zijn. De term dood uw leden die op aarde zijn is een Hebreeuws idioom. Dit houdt in dat de kwade gedachten die je hebt vanbinnen, dat je die niet meer kan zien. Je bent er blind voor geworden. Hetzelfde geld voor hetgeen wat je kan horen, daar ben je doof voor geworden. Dat is het afsterven aan boze begeerten.
De beste manier om uit de misère van afgoderij te komen is om het verbondschap met de afgod te beëindigen, dit doe je door het te verwijderen en te elimineren uit je leven.
Wat is de reden dat er kanker is ontstaan bij iemand? Zelfs onder gelovigen? Hoe is dit mogelijk? In zeker meer dan90% van de gevallen heb je bij kanker in het lichaam van een mens te maken met een demonische macht / demonische geest die opereert in het lichaam van die persoon. Je kan het herkennen bijvoorbeeld aan het feit als het in de buik van die persoon beweegt en het zich daar verplaatst. Eerst voel je het in je been, dan voel je het in je buik, daarna is het ineens in je rug. Je weet dat je dan te maken hebt met een demonische macht. In enkele gevallen kan het zo zijn dat iemand erfelijk belast is. Je hebt in velen van dit soort gevallen te maken met een vloek die verbroken dient te worden.
De reden dat demonische machten kunnen binnendringen als indringers komt meestal alleen, wanneer zij daartoe een voet hebben gekregen. Wanneer je te maken hebt met een trauma of onvergevingsgezindheid, dan kun je vanwege haat en bitterheid een voet geven aan een macht om binnen te komen. We mogen toornig zijn, alleen moet deze toorn voorbij gaan wanneer de zon onder gaat staat er geschreven.
We mogen satan in zijn geheel geen voet geven, zelfs niet in onze gedachten. Anders kan er een bittere wortel (die ontwikkeld kan worden tot een rottende kanker gezwel) ontstaan. Hebreeën 12:15 ’Ziet daarbij toe, dat niemand verachtere van de genade Gods, dat er geen bittere wortel opschieten en verwarring stichtte, en daardoor zeer velen zouden besmet worden’. Wrok wordt weergeven als een bitter gevoel. Bitter gevoel als gevolg van leed of onrecht en geneigdheid tot wraak. Wrok en bitterheid kan een wortel zijn tot vele kwalen waaronder kanker, maar ook jicht, reuma, artritis en artrose.
De sleutel om deze klachten te voorkomen is vergeving, want vergeving = genezing. Daarnaast ook teshuvah (bekering), want bekering = bevrijding. Wanneer je weerstand biedt in geloof en je tekortkomingen en zwakheden belijdt aan Onze Schepper en Vader en aan elkaar dan zal je genezing ontvangen. (Jakobus 5:16 & 1 Johannes 1:9)
Demonische machten kunnen veelal de oorzaken zijn van bepaalde ziekten. Wanneer iemand tegen vage klachten aanloopt, waar zelfs naar uitvoerige medische onderzoeken geen aanwijsbare reden oorzaak voor te vinden is dan zijn er in de meeste gevallen demonische machten in het spel. Geesten kunnen je ziek maken, waardoor er verstoringen kunnen optreden in organen en lichamelijke ongemakken kunnen ontstaan. Er ontstaan ook geestelijke ongemakken. Er kan ook sprake zijn van een vloek, aangezien bepaalde klachten bijvoorbeeld medisch gezien nauwelijks opgelost lijken te kunnen te worden. Wat je ziet is dat bij sommige mensen de klachten zich verplaatsen. Eerst hebben ze last van de schouder of rug en daarna verplaatst het zich ineens naar de benen of darmen. Dit zijn allemaal kenmerken dat je hier te maken hebt met een demonische geest, die hier aan het werk is. Je ziet dat mensen ook 's nachts lastig gevallen kunnen worden door een spirituele echtgenoot. Deze geest kan voor veel kwalen zorgen. Je ziet dat veel van dit soort mensen moeilijk relaties aan kunnen gaan met anderen, ze kunnen geen partner krijgen of zijn lang alleen. Daarnaast zie je dat geen enkele relatie bij hun stand kan houden of ze gaan van de ene baan naar de andere.
Er zijn ook geesten die ervoor zorgen dat mensen vaak dingen kwijt zijn of vergeetachtig zijn. De lichamelijke klachten zijn vaak maar een klein onderdeel van het echte probleem dat er speelt. Zelfs leerproblemen kunnen de oorzaak zijn van een demonische macht of van een vloek. Er zijn mogelijkheden om deze vloeken te verbreken, alleen is dit zonder kennis en bepaalde knowhow van de materie bijzonder lastig om te doen. Sommige geesten kunnen zelfs generaties lang families teisteren met armoede, ongelukken en ziekten. Dit kan zelfs zijn met dodelijke afloop. Er zijn zelfs situaties dat er elke twee jaar iemand kan sterven in zo'n familie. Dit kan zijn door een ongeluk of vanwege een ziekte.
De feesten van YAHU worden vaak Joodse feesten genoemd. Feitelijk gezien is dit onjuist, het zijn juist Bijbelse feesten van Elohim. Hij noemt het een eeuwigdurende inzetting. (Dit houdt in dat je deze feesten blijft vieren tot de dag van het oordeel en de opstanding van de doden). In Leviticus 23:2 wordt er gesproken over Mijn feestdagen. Er staat niet dat het Joodse feesten, Joodse tradities of gebruiken zijn. Dit Zijn de feesten en patronen van de Eeuwige onveranderlijke G'd. Het is een eeuwig durende inzetting. (En gij zult Hem YAHU tot een feest vieren; gij zult hem vieren onder uw geslachten tot een eeuwige inzetting.)
Source: https://bible.knowing-jesus.com/Dutch/words/Eeuwige
Het zijn de feesten van G’d die Hij gegeven heeft aan de Israëlieten en door wil geven aan alle gelovigen uit de volkeren die geënt worden in de edele Olijfboom. (Zie Romeinen 11) Naast de feesten die worden beschreven in Lev. 23 zijn er nog twee andere feesten, namelijk Chanoeka en Poeriem. Dit zijn optionele feesten. Het zijn feesten die de overwinning vieren over de vijanden van de Israëlieten. Als deze overwinningen niet hadden plaatsgevonden, zou het Joodse volk er vandaag niet meer zijn. Er zou geen Bijbel zijn, en de Messias zou niet hebben kunnen komen. Het is een feit dat veel mensen zowel gelovigen als niet gelovigen alle feesten vieren, behalve de feesten van Elohim. Toch staat in 1 Korintiërs 5:8 geschreven dat wij het feest moeten vieren van Pascha (Pesach) niet met oud zuurdesem. Daarnaast ook niet met zuurdesem (gist) van goddeloosheid, boosheid en bitterheid, maar met zuurdesem van puurheid en heiligheid.
De naam van Yehoshua/ Yahoshua is de naam van de Masiach in oud Hebreeuws. Deze taal wordt niet meer gesproken in het Midden oosten en het huidige Israël en werd Paleo Hebrew genoemd. De letter J bestaat niet in het Hebreeuws, pas 1800 jaar na Christus werd de letter J ingevoerd. De S op het eind van de naam van Jezus is bedoeld om te laten zien dat het een man is. De naam Jezus vanuit het Grieks was Iesous en is de rond de 18e á 19e eeuw verandert naar de naam Jezus. In die periode is later de letter J er voorgezet. In Oeganda en andere Afrikaanse landen zeggen ze Jeshu in plaats van Jesus. De vraag die hier gesteld kan worden is als volgt: overal in de wereld wordt Mohammed, Mohammed genoemd zelfs in China of in Zuid-Amerika. Hoe anders is het met de naam van onze Heiland.
Het Woord Thora word vaak vertaal als wet. Dit heeft te maken met het Griekse woord nomosh wat wet betekent. Thora is echter veel meer dan dat. Het staat voor morele bepalingen, je kunt dit zien als waarde en normen en je hebt wetgevingen. Een wetgeving houd in dat je niet gaat stelen. Normen en waarden zijn namelijk geen wetten, het zijn veelal omgangsnormen van hoe je omgaat met elkaar. Dat jij de ander verdraagt in zijn zwakheden bijvoorbeeld. Een wetgeving is dat je iemand niet mag doden, tenzij het op een rechtvaardige manier is omdat jij je gezin of jezelf moet beschermen. Je handelt dan vanuit een bepaalde ethiek. Wanneer jij jezelf niet beschermt en opkomt voor jezelf, dan hebben jouw kinderen straks geen vader en kostwinner meer. Thora is dus veel meer dan wet alleen. Het is slechts een kleiner onderdeel hiervan.
In de Thora komt het woordje Thora komt het woord Or voor en dat betekent licht. Er staat geschreven dat de Thora een licht is op onze pad en dat zijn Mitzvoth (geboden) een lamp zijn aan onze voeten. Wij hebben licht nodig om in het donker te lopen anders kunnen we onze voet aan een steen stoten. Feitelijk betekent het dus lopen op het verlichte pad. Daar komt ook Beth Noohra vandaan. Noohra betekent verlichting of licht in het Aramees.
Thora is een richting aanwijzer die jou licht kan geven op het pad die jij bewandelt. De Israëlieten hadden ook licht in het donker, die zij moesten volgen toen zij uit Egypte kwamen.
De Engel van God was aldoor voor het volk Israël uitgegaan. Nu verliet Hij zijn plaats en ging achter hen staan. Ook de grote, hoge wolk verliet zijn plaats vooraan het leger en ging achter hen staan. Zo stonden zij tussen de Egyptenaren en de Israëlieten in. Aan de kant van de Egyptenaren was de wolk donker. Maar aan de kant van de Israëlieten gaf hij licht in de nacht. Daardoor kon de hele nacht het ene leger niet bij het andere leger komen.
Zoals je kunt lezen heb je licht nodig om je te beschermen en de Thora geeft instructies die jou zullen helpen en jou en je naasten zullen beschermen. Het beschermt je tegen gevaarlijke ziekten, rampspoed, ongeluk, schulden en het geeft je juist levensgeluk en wijsheid voor de wegen die je op moet gaan. De Masiach wordt Yehoshua Ha Thora genoemd. Dat betekent dat Hij de levende wet is. Er is leven in Zijn onderwijs en in Zijn hele wezen.
Het heeft te maken met onbegrip. Er is een selectieve groep gelovigen (want niet alle gelovigen veroordelen mede gelovigen in de Mashiach die geloven in de Thora en de feesten) Ze begrijpen veelal niet wat er in Thora staat, doordat ze de teksten ingewikkeld en moeilijk vinden om te lezen.
Deze groep denkt dat de Thora en Tenach over strenge Joodse gebruiken gaan en dat de Thora (de wet) oud is waarvan wij zijn vrijgekocht. We kunnen het deze groep gelovigen eigenlijk niet kwalijk nemen omdat ze kortweg de leer zo hebben mee gekregen uit hun kerkgemeente of van een pastor zonder zelfonderzoek te doen en zonder openbaring van de Ruach Hakodesh (de Heilige Geest).
Men neemt de leer klakkeloos over. Velen gaan helaas zelf niet op onderzoek uit. Je ziet dat een aantal Christenen geloven in religieuze leerstellingen van de Kerk die in wezen niets met de Bijbel te maken hebben. Als we heel realistisch kijken naar religieuze gebruiken en regels dan houdt deze groep gelovigen zich meer aan regels en gebruiken dan bijvoorbeeld gelovigen doen die de Thora houden en de feesten vieren. Deze regels en gebruiken (tradities) worden gemaakt door de voorganger, en het Babylonische kerksysteem bepaald welke kant de kerk opgaat.
De volgers van de weg die Messiaans of nazareners werden genoemd, behouden de situatie en de ware leer zoals die bestond vóór het concilies van Nicea en Chalcedon in de vierde eeuw. Dit was een tijd waarin er eenheid was tussen Joodse en niet-Joodse christenen, een tijd waarin naar hun zeggen de joodse wet en de genade de twee kernpunten van het evangelie waren. Hierover kun je ook lezen in Handelingen 17:17, Handelingen 18:4 en 19:18. Het was een tijd dat zowel de Joodse gelovigen en de Heidenen samen kwamen op de Sabbat, maar ook op alle andere dagen. De Sabbat was echter de enige dat in de week met een naam. De andere dagen werden eerste dag genoemd of tweede dag. Er bestond geen zondag of maandag.
Wij geloven zoals staat beschreven in Matteüs dat Yeshua niet was gekomen om de Thora van de Eeuwige te ontbinden. Dit kun je lezen in Matteüs 5:17-20. Hij kwam om de Thora te vervullen en vervullen is niet hetzelfde als afschaffen of opheffen. Het betekent bevestigen, omhooghouden en compleet maken.
Wij interpreteren de Bijbel vanaf het boek Genesis tot aan de Openbaring als één geheel, zoals ook de Eeuwige onze G'd één is (Deut 6:4).
Bij een aantal Christenen lijkt het erop dat er in hun visie een strenge god is van het oude testament met allerlei regels, wetten en geboden. Deze god van het Oude testament was boos. Daarnaast was er een genade en liefde volle god in het nieuwe verbond. Terwijl we echter over dezelfde eeuwige G'd spreken. Deze leer heeft zijn oorsprong gevonden via Marcion van Sinope. Hij leefde in de eerste en tweede eeuw na de geboorte van Mashiach. Hij leerde onder andere dat er een god van het oude testament was en Christus was de god van het nieuwe verbond. Die kwam om de wet te vernietigen. Vernietigen staat gelijk aan ''de wet breken''.
Zoals Marcion leerde dat de god van het nieuwe testament meer genade zou hebben, terwijl Hij juist zegt dat Hij nog steeds dezelfde eeuwige G'd is van gisteren, vandaag tot in eeuwigheid. Zo leerde J.N. Darby in de 18e eeuw over de opname leer, dit zijn allemaal leerstellingen en voorschriften die nog steeds in de hedendaagse kerk worden geleerd. Deze zaken zijn echter volledig uit het verband gerukt.
De kerksystemen hanteren veelal hun eigen leerstellingen. Er staat geschreven tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen hun eigen leer, voorschriften van mensen (Matteüs 15:9). In veel kerken worden voorschriften van mensen geleerd doormiddel van exegese, zoals de rabbijnen doen met de midrash. Je hebt ook judaïsme. Dit zijn Joden die de talmud houden en de Siddur. Maar dat is wat de kerk van vandaag ook doet. Zij geloven ook in tradities. Je kunt hierbij denken aan het feit dat de zondag de "ere dienst" wordt genoemd en het nemen van het ''heilige avond maal''. Dit word meestal gedaan op zondagochtend en stamt rechtsreeks af van de seder maaltijd.
Wanneer je door strijd heen gaat is het belangrijk om vooral niet op te geven. Wanneer je volhard dan zal jij door volharding de overwinning krijgen. Als je door strijd ten onder gaat, komt het omdat je hebt opgegeven of je bent gaan twijfelen. In onze ellende kan volharding uitwerken. Daarentegen zijn angst en twijfel zijn verbonden met elkaar, net zoals hoop en geloof dit ook zijn met elkaar. Bidt en vraag om kracht, moed en sterkte en je zult zien dat je energie zal krijgen om door te blijven gaan. Soms kan die strijd lang blijven voortduren. Zie niet op de dingen die niet goed zijn en laat je gevoelens niet bepaald worden door wat je ziet. Geloof in wat je niet ziet en belijd en spreek deze dingen tot aanschijn uit over jouw leven.
De geschriften leren dat we allemaal door veel verdrukkingen heen moeten gaan, om het koninkrijk van Elohim binnen te komen. Daarnaast zullen we allemaal een boze dag hebben waarin we standvastig moeten blijven. Daarom dien jij je geestelijke wapens elke dag aan te doen. Je dient bekleed te zijn met de waarheid. Strijd ontstaat meestal, wanneer we door onze gedachten of de gedachten die de hasatan binnen brengt ontmoedigd raken.
Aanbidding helpt je om dieper te gaan, wanneer je worstelt en geestelijk vastloopt. Het is een diepere vorm van gebed en in het profetische en het geestelijke helpt het jou om dieper en verder te gaan, dan je normaal zou kunnen gaan. Het helpt jou om muren te slechten die normaal voor een obstakel zouden zorgen in jou leven. Aanbidding is het prijzen en het verhogen van de naam van Onze Schepper en Vader. Zie de topic hierover bij het geestelijke onderwijs waarin we spreken over aanbidding. Aanbidding raakt het hart van Onze Vader in de hemel. Hij bouwt zijn troon op de lofprijzing van onze lofgezang.
Wanneer je in een fase zit waarbij alles tegen zit, is het belangrijk dat je het doel waarvoor jij een bepaalde route bent ingeslagen niet uit het oog verliest. Soms kan het echter voorkomen dat je gewoon vastloopt en je niet verder komt. Het is van belang dat je niet vasthoudt aan de dingen die je ziet, maar gelooft in de dingen die je nog niet ziet. We weten dat ellende tot volharding leidt. Volharding tot betrouwbaarheid en betrouwbaarheid tot hoop. Deze hoop maakt niet beschaamd. Gods liefde die in jouw hart is uitgegoten door de Ruach Hakodesh die ons gegeven is. Het doel van jouw vasthoudendheid is dat je kracht zal ontwikkelen. Weet dat jouw ontmoediging omgezet zal worden in kracht, wanneer je niet opgeeft maar door blijft gaan in geloof.
Profetie (woord van wijsheid) spreekt dingen en zaken tot aanschijn alsof ze er al zijn, terwijl ze nog niet aanwezig lijken te zijn in het zichtbare. Ze zijn er echter wel in het onzichtbare. Je spreekt zaken tot aanschijn en jouw woorden brengen door de kracht van Onze schepper in jou zaken tot werkelijkheid en realiteit. Profetie is een bijzonder, maar onbegrepen fenomeen. Je kan het niet goed bevatten als je niet weet wat het in werkelijkheid echt is. Profeten of zij die sterk profetisch zijn, zijn vaak onbegrepen en hebben ook een ander karakter dan zij die dat niet zijn.
Je kan het omschrijven als het volgende: de situatie of een omstandigheid verandert door een waarachtig gesproken profetisch woord. Vaak door ongeloof kunnen mensen dit woord niet ontvangen en anderen leggen hun hoop er juist weer teveel op. Profetische woorden werken vaak via de zintuigen. Je spreekt natuurlijke woorden van de zaken die je ziet, ruikt, voelt of hoort. Het is een bovennatuurlijk proces aangezien je precies hetzelfde kan voelen als de ander op dat moment. Je hebt het vermogen om op een natuurlijke manier bovennatuurlijke zaken over te brengen in de vorm van verstandelijk gesproken woorden. Wanneer iemand pijn heeft of ziek is en je spreekt uit morgen ben je weer beter of je spreekt uit sta op en wandel je kamer uit. Vervolgens doet diegene dat ook op grond van het woord dat jij spreekt, dan heb je profetisch gesproken. Profeteren word vaak verwart met het profeteren uit het eerste verbond in de Tenach. De gave van wijsheid dat is het profeteren van nu. Een voorbeeld van een gave van wijsheid kunnen we lezen in Mattheus 22 toen de Mashiach de volgende sprak tot de discipelen.
2 Ga het dorp in dat voor u ligt, en u zult meteen een ezelin vinden die vastgebonden is, en een veulen bij haar; maak ze los en breng ze bij Mij.
3 En als iemand iets tegen u zegt, moet u zeggen dat de Heere ze nodig heeft, en hij zal ze meteen sturen.
4 Dit alles is gebeurd opdat vervuld zou worden wat gesproken is door de profeet, toen hij zei:
5 Zeg tegen de dochter van Sion: Zie, uw Koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezelin en een veulen dat een jong van een jukdragende ezelin is.
6En de discipelen gingen heen en deden zoals Jezus hun bevolen had;
7 Zij brachten de ezelin en het veulen, en zij legden hun kleren erop en zetten Hem daarop.
Het profeteren in het Nieuwe verbond is als je woorden van vermaning, bemoediging, toerusting en tot stichting en opbouw spreekt van de ander. Dit kun je lezen in 1 Korinthe 14.
De gave van wijsheid (een woord van wijsheid) is niet hetzelfde als de wijsheid van Shlomo. Shlomo (Hebreewse naam van Salomo) was ontzettend wijs en dat kwam omdat Onze Eeuwige Schepper hem had gezegend meteen vermeerdert brein. Hier door had hij zoveel verstand gekregen en inzichten om te oordelen over tal van zaken.
De gave van wijsheid geeft openbaringen aan jou om de geheimenissen van het hart te openbaren van de ander. Het is niet bedoeld voor jou zelf. Een profetisch Woord (is een woord van wijsheid) is altijd bedoelt voor de ander. Het is bedoeld om te geven en om een zegen te zijn voor de ander. Het is een gevend en een zaaiend woord, die je kan spreken en zaaien in het hart van de gelovige. Kennis alleen maakt opgeblazen, wanneer het gepaard gaat met liefde dan sticht het. Dat is hoe je profeteren moet zien, je sticht en bouwt de ander op. Het is puur bedoeld voor de gelovige, zodat ze kunnen zien en bemoedigt kunnen worden dat Hij leeft. Een wonderteken is voor de ongelovige zodat ze weten dat Hij leeft en bestaat.
Wij streven ernaar om huiskamer onderwerpen te bespreken die de mensen bezighouden. Het is belangrijk voor ons dat eenieder die met ons samenkomt zich kan ontwikkelen en persoonlijke groei kan ervaren. Gelovigen zullen uit hun comfortzone stappen door het onderwijs van het koninkrijk van G’d.
Het gevolg zal zijn dat je zieken zal genezen, demonen zullen worden uitgedreven en gevangene zullen worden vrijgezet.
Dit komt doordat jij je identiteit als gelovige zal gaan herkennen en je zal leren hoe je een kind van het licht kan zijn.
Daarnaast is het ons verlangen dat eenieder zijn bijzondere gave leert kennen en dat je daarin blijft lopen en functioneren.
Jij hebt een bijzondere gave ontvangen en de bedoeling is dat jij die gaat gebruiken. Het probleem is dat mensen niet in deze gave blijven functioneren. Ze gaan verschillende andere dingen doen en uitproberen waardoor ze minder effectief worden. Dit heeft als gevolg dat jij dingen gaat doen die niet bij jou passen.
Demonische machten zijn de reden dat veel mensen zelfs aangevallen kunnen worden door ziekten, angstbeelden, ontmoediging en waan ideeën. Vanwege verkeerde invloeden, verdraaid onderwijs, waarzeggerij, hypnose, toverij en drugs kunnen mensen gebonden en gevangen raken.
Demonische machten kunnen binnen komen wanneer iemand zich blootstelt aan pornografie en perversiteit. Je wordt als het ware ondergedompeld en bedwelmd door verontreiniging over jouw gehele geest, ziel en lichaam.
In veel andere geloven zoals het Hindoeïsme, de Islam en de New Age wordt er gesproken over god of goden. Wij gebruiken de naam Eeuwige, Yahu of Onze G'd.
We gebruiken het teken tussen de letters als een onderscheidingsteken, om voor de mensen die onbekeerd zijn en dit eventueel ook lezen te laten zien dat het hier om de ware G'D van Avraham, Isaak en Jakob gaat. De satan noemt zich immers ook god en Mozes was ook als een God voor de Israëlieten. En zoals ik al eerder memoreerde gebruiken veel valse Godsdiensten het Woord God om hun valse god aan te duiden. We gebruiken dit onderscheidingsteken ook als verbinding en herkenning. We zijn niet de enige die dit zo doen. Het heeft een diepere betekenis gekregen. In het Hebreeuws is de naam G'D of G-D Elohim, maar voor mensen die deze taal niet kennen zal deze term vaag overkomen. Daarom gebruik ik termen als ABBA, de Eeuwige en onze G'D. Zodat mensen die Hem nog niet kennen een beter beeld krijgen.
De term G'd de Almachtige, de Eeuwige Onze G'd, zorgt voor herkenning en verbinding. Het is dus een onderscheidsteken die laat zien dat wij apart gezet zijn. Daarentegen is het zo dat "YAH / YAHU" nog beter is.
Er is een watermerk verbonden aan de naam van Onze Schepper in de Tenach. Dit watermerk zal je alleen ontdekken in het Hebreeuwse taal waarmee de Bijbel is geschreven. Er is een numerieke waarde aan de naam van onze Schepper verbonden, net zoals dit ook het geval is bij het Beest die de Anti-Maschiach wordt genoemd. Daarom staat er ook geschreven wie heeft de wijsheid om dit te berekenen? Het watermerk wat verbonden is aan de Schepper is het bewijs dat de Bijbel een rechtsgeldig boek is. Zodra je gaat knoeien met de naam van onze eeuwige Onze Schepper dan valt het bouwwerk uit elkaar.
Relationeel discipelschap is leren denken en functioneren vanuit een relatie met onze Schepper, maar ook met elkaar binnen de Kehillah. De manier om dit te bereiken is om een veilige omgeving te creëren waarbij iedereen zijn persoonlijke zaken kan bespreken en kan groeien in geloof. Daarvoor is vertrouwen nodig en begrip en verdraagzaamheid jegens elkaar.
Het geloof wat wij hebben kan alleen groeien en toenemen wanneer het voldoende gevoed wordt met waarheden uit Gods Woord. We drinken samen de ongegiste wijn en het levende brood, omdat geschreven staat dat zij die deze dingen doen het leven zullen vinden.
Wanneer wij een betere relatie krijgen met onze Schepper zullen we beter in onze bestemming gaan wandelen. Hoe G'd bewuster wij worden (van onze Schepper) des te zelfbewuster wij zullen zijn.
Als gevolg hiervan zal ons zelfbeeld en de manier hoe wij naar ons zelf kijken ook gaan veranderen.
Beth Noohra heeft als doel om de verlorenen in deze wereld te bereiken met het goede nieuws.
We zijn op zoek naar die man of vrouw van vrede, die diep van binnen al wist dat er meer is dan hemel en aarde.
Dit zijn de feesten zoals kerstmis en pasen die ontstaan zijn in de tijd van Nimrod toen de toren van Babel werd gebouwd. Babel stamt af van Bavel en betekent verwarring.
Pasen is in de plaats gekomen van het Pascha (Pesach) feest en Kerstfeest in de plaats van Sukkoth. Kerstmis en Pasen zijn (heidense) wereldse feesten die vrijwel overal in de wereld gevierd worden, behalve in Israël en de Islamitische landen. In het boek Openbaringen 13 kunnen we lezen over de geheimenis van Babylon. Dit gaat over een hoer die hoererij bedrijft met de naties.
Pasen was oorspronkelijk de viering van Ishtar, de Assyrische en Babylonische godin van vruchtbaarheid en seks. Haar symbolen (zoals het ei en het konijn) waren en zijn nog steeds vruchtbaarheids- en sekssymbolen (Deze eieren en konijntjes hebben natuurlijk niets te maken met de opstanding.) Ishtar is een seksgodin en Tammuz is de god van Babylon en het Romeinse rijk
Kerstmis heeft gelijkenissen met het Diwali feest vanuit het Hindoeïsme, daar moesten namelijk ook lichtjes gebrand worden. Elk huis waar deze lichten branden, ging de afgod in dat geval Diwali het huis binnen, omdat hij wist dat die tot hem behoorde. Tammuz is de god van Babylon en het Romeinse rijk en de god van Kerstmis. Kerstmis stamt af van Tammuz en dit woord wordt twee keer genoemd in de Bijbel.
SEMIRAMIS en TAMMUZ werden bekend als BABY JESUS en MAAGD MARIA. Als gevolg hiervan werd Kerstmis nog steeds gevierd als de geboorte van baby JEZUS, terwijl deze jongen in feite TAMMUZ was, een heidense god. Dit is één van de grootste misconcepties die binnengedrongen is in de harten van velen gelovigen.
Jeremia 10:2 O zegt YAHUAH: U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren, en u niet ontstellen door de tekenen aan de hemel, omdat de heidenvolken zich daardoor ontstellen. Deze tekst heeft ook te maken met astrologie.
Meer info kun je lezen op deze website.
https://ennigaldi.com/journal/2016/12/21/the-babylonian-origins-of-christmas-traditions
In deze wereld kun je ergens geroyeerd worden en ook al heb jij je leven nog zo gebeterd er komt nooit meer een tweede kans. Je zal altijd geroyeerd blijven als lid. Dit houdt in dat jij als jij een fout hebt begaan nooit meer bij zo'n dienst of instantie kan aankloppen. Dit geldt ook bij afwijzingen voor een sollicitatie of wanneer jij een fout hebt gemaakt bij een instantie of met de belasting. Jij kan bijvoorbeeld ergens per ongeluk een verkeerd cijfer hebben ingevuld of-, een slechte dag hebben gehad met zeer ernstige gevolgen. Het ergste van alles is dat je geen tweede kans meer krijgt. In sommige gevallen zal jij de rest van je leven hier mee moeten leven. Hierbij kun je denken aan een strafbaar feit. Je hebt iets gedaan uit onwetendheid doordat je omging met verkeerde mensen. Uiteindelijk word jij ook meegetrokken in hun val. Daarom is de Bijbelse uitdrukking zelfs in deze wereld bekend geraakt. Wie omgaat met pek wordt met pek besmet. (Zie Jozua 23:7 en Sirach 13:1) Die peck aenroert, wort daermede besmet: ende die met den hoovaerdigen gemeenschap heeft, wort hem gelijck”.
In het koninkrijk van Elohim krijg je de kans om fouten te maken, je krijgt een tweede kans. Alleen kastijdt Hij iedere zoon die Hij aanneemt. Je zal door het proces heen van deze fout moeten leren. Hij is geweldig en helpt ons in onze noden. Daarom is de kracht van vergeving ook zo bijzonder. Vergeving betekent letterlijk iets kwijtschelden van iemand die jou iets schuldig is. Een verzekeringsmaatschappij, een bankwezen of een rechter kan jou een straf opleggen, waar je misschien wel vele jaren aan vast zit. In sommige gevallen zelfs levenslang. Onze Hemelse Vader heeft je kwijtgescholden door je te vergeven. Hierdoor krijg je een tweede kans, zodat je als het ware weer met een schone lei kan beginnen. Zelfs jouw levenspartner of de man of vrouw die jij leuk vindt kan jou definitief afwijzen of-, je ouders kunnen je afwijzen. Je beste vriend of vriendin kan je afwijzen en je geen tweede kans meer geven. Hij echter zal je altijd een tweede kans geven. Zelfs al heb je het misschien niet verdiend. Het is beter schade te lijden om de wil van de Mashiach, dan dat je lijdt omwille van iets wat jij fout heb gedaan. Het is namelijk beter te lijden om iets goeds en rechtvaardig.
In veel kerkelijke kringen (met name Afrikaanse, Surinaamse en Caribische gemeenten) hoor je vaak dat leiders in een gemeente "een geestelijke vader" of een geestelijke moeder genoemd worden. Wanneer iemand toestemming of advies ergens voor nodig heeft wordt vaak deze term gebruikt. Ik moet mijn geestelijke vader (of moeder) hierover vragen. De vraag is of die Bijbels is en of dit conform het Woord van Elohim is.
Om een goed antwoord hierop te krijgen moeten we naar Mattheus 23:9 gaan. En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.
De reden dat Masiach uitspreekt dat dit verboden is, is vanwege de volgende reden. Het is om te vermijden dat leiders die in gemeente vader worden genoemd. (Zoals voorgangers en oudsten) meer gevreesd worden dan G'd. We moeten de vreze G'ds hebben en geen vrees hebben voor mensen. Je ziet ook vaak dat leiders in gemeenten bepaalde "titels" krijgen zoals wat je ziet in Joodse synagoge waar iemand een Rabbi wordt genoemd.
Er staat echter geschreven dat we maar één Rabbi hebben en dat is de Masiach. Daarom kunnen geestelijke leiders zich geen vader of pappa laten noemen, omdat het gevaar is dat men de plek in gaat nemen van G'd zelf en meer vrees krijgt voor deze leiders dan voor G'd zelf. Veel gebruiken Sha'ul (Paulus) als voorbeeld dat hij een geestelijke vader is voor Timotheüs. Alleen wordt dit verdraaid. Wat er werkelijk staat is dat Sha'ul Timotheüs als een zoon zag voor hem. Er staat niet dat hij vader werd genoemd. Wat er gebeurt is dat deze geestelijke vader en geestelijke moeder een soort claim krijgen op de levens van deze mensen. Ze kunnen bepaalde beslissingen niet meer nemen zonder deze geestelijke vader of moeder daarin te betrekken. Het gevaar wordt dat ze een soort Mozes worden voor deze mensen en ze niet meer zelf naar G'd toe gaan om iets te vragen. Ze gaan naar deze geestelijke vader toe. Dit op zichzelf alleen kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
In Leviticus 16:31 staat er geschreven dat de Sabbat een eeuwige durende inzetting is. Het is een eeuwige wet. Dit houdt in dat zelfs in het duizendjarige vrede rijk er een Sabbat zal zijn. Eén dag is bij onze Schepper als duizend jaar en duizend jaar als één dag. Het is dus een denkfout dat de Thora of de wet teniet gedaan is omdat de Mashiach de wet heeft vervuld. Het is zelfs zo dat de Sabbat er al was voordat de wet in het leven geroepen was. Dit kun je o.a. lezen in Genesis 2:3. De enige dag in de week die een naam heeft is de zevende dag.
Onze Schepper maakt geen fouten. Hij heeft de Sabbat gemaakt voor de mens en niet de mens voor de Sabbat. Onze Heiland heeft gezegd dat Heer is over de Sabbat. (Mattheus 12:8) Dit betekent niet dat Hij de Sabbat heeft teniet gedaan. Het betekent dat de Sabbat in het niet valt, wanneer het gaat om het redden van een mensen leven. Denk maar eens aan brandweermannen die iemand uit een brandende vuurzee moeten redden. Je laat iemand niet verbranden omdat het Sabbat is. Hij legt uit of het een mens toegestaan is goed te doen of slecht te doen op de Sabbat. Een leven te redden of verloren te laten gaan. Wanneer de schaap van één van de farizeeërs in de put dreigde te vallen, dan gingen ze hem ook eruit redden. Een mensen leven gaat het leven van een schaap echter te boven.
In de heilige geschriften wordt gesproken over 10 geboden en nergens over 8 of 9 geboden. Nergens staat er geschreven dat deze dag is komen te vervallen. Het is de enige dag die de Eeuwige Onze G'd tijdens de creatie van Zijn model en Zijn schepping een naam heeft gegeven. Er staat geschreven: Hij zegende de zevende dag van al Zijn werk en verlustigde zich. Dit betekent dat Hij afstand nam en zich verheugde over het werk wat Hij gemaakt had. De Sabbat wordt een teken genoemd tussen de Eeuwige Onze G'd en de mens. Wanneer je Exodus 20:8 leest zie je dat aan geen enkel gebod zoveel tekst en uitleg wordt besteed als aan het bewaren van de Sabbat.
G’d gaf de Sabbatdag om te bewaren als een teken tussen Hemzelf en Israël "opdat gij zult weten dat Ik YAHU ben, die u heiligt." Door de Sabbat in acht te nemen, zou Israël een getuigenis geven dat Hij hun God was en dat zij Zijn volk waren die altijd de dag zouden erkennen waarop Hij rustte na het voltooien van de schepping.
Ik heb hun ook Mijn sabbatten gegeven om als een teken tussen Mij en hen te dienen, zodat ze zullen weten dat Ik YAHU ben die hen apart zet als heilig.
Eenieder die de Sabbat houdt heeft Hij beloofd dat dit als een teken zal zijn tussen Hem en zij die het bewaren. Daarnaast zullen diegene ook heilig en apart gezet zijn voor Hem. Ze zijn heilig en apart gezet ten opzichte van andere volkeren. Hij noemt deze gelovigen Zijn heilig en apart gezet volk die gezegend en voorspoedig zullen zijn.
Net als bij het 5e gebod waarin staat dat jij je ouders dient te respecteren, zo dat het je goed zal gaan. Zo is er ook een belofte gegeven aan diegene die Zijn Sabbatten bewaren. Het zal jullie goed gaan in het land waar je woont. Alleen zien we dat door religie het Woord krachteloos is gemaakt, omdat velen van de Sabbat een traditie, een slavenjuk of een last hebben gemaakt, hierdoor maken ze het Woord van G’d krachteloos. Dit is een dag die juist een feestdag is voor YAHU, waarin wij ook kunnen genieten, mediteren en ontspannen. In Hebreeën 4:1-10 wordt er met name in vers 9 en 10 gesproken dat er nog een Sabbatsrust is voor het volk van G’d. Hij heeft zelfs nog nooit over een andere dag gesproken. Alleen is deze tekst uit meerdere Bijbelvertalingen gesloopt.
Wat is het merkteken van Onze eeuwige Koning en Schepper versus die van het Beest?
Het teken van Onze Vader in de loop der eeuwen.
We leven in een tijd dat je ziet dat veel gelovigen en zelfs mensen die niet geloven, bezig zijn met het merkteken van het beest. Vrijwel iedereen weet dat dit teken op je voorhoofd en op je hand geplaatst zal worden. Daar komt bij dat men bij de cijfers 666 meteen zegt dit het merkteken van het beest is. Dit staat er in de Bijbel echter niet geschreven door wat er wel staat is het volgende: “Hier komt het aan op de wijsheid: wie kan denken moet het getal van het beest berekenen, want het is een getal van een mens; zijn getal is zeshonderdzesenzestig”. Er staat dus niet dat het 666 is maar zeshonderdzesenzestig. Daarnaast staat er dat je het moet berekenen, dus het is niet letterlijk dat getal. Wanneer je het berekent of ontcijfert zal je tot dat getal komen. De focus ligt te veel op het merkteken van het beest en de duisternis. Het zou juist andersom moeten zijn.
Wat je ziet is dat velen niet weten dat er in de Tenach en zelfs het Nieuwe Verbond ook gesproken wordt van een merkteken die onze eeuwige Vader plaatst op zijn kinderen.
Het Woord 'teken' is vanuit het Hebreeuwse woord אוֹת, 'ot' vertaald.
De betekenis van dit woord is afhankelijk van de Schriftgedeelten en de context waarin het woord wordt weergegeven.
Het Woord 'ot' heeft dus in verschillende contexten verschillende betekenissen. Het woord kan zowel een symbolische-spirituele (geestelijk) of een letterlijke betekenis hebben.
De vroegere Israëlieten lazen de Bijbel in 3 verschillende exegese lagen;
- De letterlijke exegese
- De Hebreeuwse idiomen, allegorische, metaforische exegese (en)
- De mystieke oftewel geestelijke exegese
In het Schriftgedeelte van Ezechiël 9:4
Zie je dat er letterlijk een 'kruis teken' wordt geplaatst op de voorhoofden met daarnaast een spirituele diepere betekenis. Dit was een zogenoemd geestelijk teken.
Dit gold ook voor het teken van de uittocht, het bloed van een lam dat op de deurposten van de huizen fysiek moest worden aangebracht. Dit was ook een teken.
Door dit (bloed) teken kon de engel des doods (een duistere geest/verderfengel) niet naar binnen komen.
In het Schriftgedeelte Exodus 13:16 en Deutermonium is het een ander geval.
Laat dit gebruik zijn als een 'teken' om uw arm en een band op uw voorhoofd, om u eraan te herinneren dat de Eeuwige ons met krachtige hand uit Mitzrahim (Het vroegere Egypte) heeft bevrijd.
De instructie die via Moshe aan de Israëlieten werd gegeven om de Thora van de Eeuwige aan de rechterhand of op het voorhoofd te binden (Deut 6: 8) kan je zien als een symbolische en spirituele betekenis. Dit komt doordat deze taak in het natuurlijke/ letterlijk uitgevoerd diende te worden.
*_De Hebreeuwse idioom van de (rechter) hand_*
De rechterhand in de Bijbel in de Hebreeuws idioom een symbool van werk, oftewel handelingen (Prediker 9:10),
Het heeft alles te maken met actie en gedrag, terwijl het in de Hebreeuwse idioom van het voorhoofd te maken heeft met de geest of mentale toewijding.
Deze tekstgedeelte betekent dus dat wij de Thora van de Eeuwige continu in gedachten moeten houden bij alles wat we doen en denken. En dat wij in ons hand(elen) ook de Thora dienen te vertegenwoordigen.
In Mattheus 5:21, 22 legt Yehoshua uit dat iemand niet alleen met zijn _hand_ maar ook met zijn _verstand_ een moord kan plegen. De Perushim (Dit is de naam waar de Farizeeërs onder bekend staan) ontwikkelden in hun ijver (tefillin) een systeem waarbij Thorateksten op perkament werden geschreven en in kleine zwarte leren kubussen werden geplaatst en op het voorhoofd en de rechterarm werden gedragen. In Mattheus 23: 5-7 berispte Yehoshua de Perushim voor deze praktijk, omdat ze alleen deden alsof ze de Thora hielden en op zaten te scheppen. Dezelfde verwijzing wordt gevonden in Openbaring 13:16, 17. In de laatste dagen zullen er twee systemen van aanbidding zijn - de ware aanbidding van de Eeuwige en Satans namaak aanbidding. De discussie of er dan een beest zal zijn of niet laat ik in het midden. Sommigen zullen ervoor kiezen om uit gemak het merkteken van het beest op hun handen te krijgen (symbolisch gekenmerkt door hun daden), terwijl anderen zich mentaal en spiritueel volledig zullen inzetten voor de valse aanbidding (symbolisch gemarkeerd op hun voorhoofd). Het maakt de Satan niet uit of men hem aanbidt uit overtuiging of uit dwang. De Eeuwige wil echter dat wij Hem dienen uit liefde en geloof en niet uit angst (1 Yochanan 4:18). = 1Johannes 4:18.
Het begrip 'tefillin' komt niet voor in de Thora en de Tenach. Deze gebruiken zijn door het Rabbijnse Jodendom ingevoerd, met name de ultra en Orthodoxe Joden onderhouden deze gebruiken.
Wat je ziet is dat Onze Schepper ook met een spiritueel/ geestelijk merkteken werkt. Exodus 13:9 En het moet voor u als een teken op uw hand zijn, en als een herinnering tussen uw ogen, opdat de wet van YAHUAH op uw lippen - Letterlijk: in uw mond. is, want YAHUAH heeft u met sterke hand uit Egypte geleid.
Wat je ziet is dat Onze Schepper een teken legde op eenieder die vasthield aan Zijn feestdagen (Sabbatten) en ook zijn apart gezette dag de Sabbat onderhoudt.
Het is ons doel dat jij tot de conclusie komt dat jij ook een scheppend vermogen hebt. Jij hebben macht ontvangen om rijkdom te verwerven, wanneer jij deel hebben aan Zijn verbond. Echter is het eerste doel dat jij Zijn eerste liefde leert kennen in de Mashiach.
Wanneer het gepaard gaat met de eerste liefde, dan bouwt het ons als beweging en gemeente van de levende Mashiach op. Het gevolg is dat jij daardoor de passie en het vuur in onze levende Mashiach nooit zal verliezen. Het doel hoe je dit kan bereiken is om Nederland te koloniseren met de cultuur van het koninkrijk van G'd de almachtige. Dit betekent dat de Eeuwige Onze G'd zijn cultuur, plan en visie zichtbaar zal zijn in deze wereld. Het plan is om zijn boodschap van hoop te verspreiden en te vermenigvuldigen in Nederland en de natiën.
Het koninkrijk van de Eeuwige Onze G'd zal Nederland en de natiën beïnvloeden en veranderen, waardoor meer mensen het rechte pad die tot eeuwig leven leidt zullen vinden. Het resultaat zal zijn minder onreinheid, minder criminaliteit, minder drugs, porno, haat, alcohol en zinloos geweld. Ouders zullen hun kinderen minder verwaarlozen, kinderen zullen hun ouders respecteren, er zal minder goddeloosheid zijn. Verder zullen mensen meer muziek maken en films ontwikkelen die de Eeuwige Onze G'd de eer geven.
De Sabbat word vaak gezien als een last, terwijl onze Schepper en Vader het niet als wet, maar als een geschenk en een zegen heeft gegeven aan de mens. Het is een feestdag en een geheiligde en apart gezette dag die Hij heeft gezegend en ons heeft gegeven als geschenk. Zodat wij Hem als Zijn schepping kunnen aanbidden en kunnen ontspannen, door afstand te nemen van onze dagelijkse sleur.
Wij bewaren de Sabbat, omdat wij ten eerste ABBA willen gehoorzamen. Daarnaast heeft Hij geen enkele andere dag dan de Sabbat geheiligd en gezegend. Hij zegt zelfs; "Het is een teken tussen mij en u. Hiermee wordt een verbondsteken bedoeld. Dit verbondsteken is vandaag de dag nog steeds van belang. De Eeuwige Onze G'd noemde deze dag ook de 7e dag en op deze dag nam Hij afstand van al Zijn werk. Sabbat is ook de enige dag die een naam heeft in de Bijbel. De andere dagen hadden geen naam. Het woordje zeven heeft in het Hebreeuws dezelfde wortel als Sabbat.
Daarnaast valt het op dat de 7e dag ook in andere talen Sabbat wordt genoemd. Velen denken dat zaterdag Sabbat betekent en zeggen dat ze op zaterdag de Sabbat houden. Dit is een grote misvatting. De Sabbat wordt van zonsondergang tot zonsondergang al eeuwenlang zo gehouden. In Hebreeën 4:9-10 staat er geschreven dat de Eeuwige Onze G'd nooit over een andere dag heeft gesproken. Hij zegt zelfs dat er nog steeds een Sabbatsrust is voor het volk van G'd de almachtige. Het is ons doel om anderen bewust te laten zijn dat deze principes nog steeds een fundamentele plaats innemen. Onze Mashiach leert dat eenieder die de minste der geboden ontbindt zeer gering zal heten in de hemelen. Hij die ze doet en onderwijst zal zeer groot heten.
Wat wordt er werkelijk bedoeld met de tekst in de Colossenzenbrief 2:16?
Het Bijbelse Hebreeuwse Idioom voor schaduw heeft een profetische betekenis. De schaduw houdt in dat het nog volledig moet worden. Het is nog niet tot voleinding gekomen. Het is nog niet volbracht. De schaduw wijst op het beeld en hetgeen wat komen zal. Om te weten wat komen zal hebben we de Ruach Hakodesh nodig (De Heilige Geest). Het woord van Onze Eeuwige G'd alleen is niet voldoende. De Thora en de Navim (profeten) zijn de voorafschaduwing van hetgeen wat komt. Zij zijn de twee getuigen. Zij zijn weliswaar de twee getuigen, maar ze zijn ook slechts een gestalte van wat komt.
Eén van de grootste misvattingen is de tekst van de Colossenzenbrief 2:16. Deze tekst gaat over gelovigen die het feest van de nieuwe maand vierde, de Sabbat en de feesten onderhielden en zich hielden aan de voedsel voorschriften door geen onrein voedsel tot zich te nemen. Onder onrein voedsel kun je varkensvlees verstaan. Er staat zelfs geschreven dat volkeren die varkensvlees en muizen eten dat dit een gruwel is in de ogen van onze Schepper. (Jesaja 66:17) Er wordt vaak gezegd dat dit maar het Oude Verbond is. Dit is geen goede benaming, wij spreken hier over het eerste verbond aangezien er wordt gesproken over een verbond dat hersteld en gerepareerd moest worden. Doordat er een verandering was van priesterschap moest de Thora/ wet ook aangepast worden. Dit is niet hetzelfde als iets wat vernietigd moest worden. De Thora/ wet die Onze Schepper maakte is goed, alleen de mensen die eronder leefde waren weerspannig, ongehoorzaam en niet goed. Dat was de reden waardoor dit toen aangepast moest worden, doordat er een verzoenoffer moest komen in de persoon van Yeshoshua Hamasiach.
Uitleg over Colossenzenbrief 2:16.
Volgens de Bijbel mag je de volkeren die de Sabbat uit respect houden niet oordelen.
In Colossenzenbrief 2:16 richtte Shaul (Paulus) zijn brief tot de mensen (gelovigen uit de volkeren) in Colossenzen.
Vanuit het Grieks vertaald:
μη ουν τις υμας κρινετω εν βρωσει η εν ποσει η εν μερει
Niet daarom iemand je laat veroordelen in voedsel of in drinken of uit respect
εορτης η νουμηνιας η σαββατων α εστιν σκια των
een feestdag of nieuwe maan of Shabbat dit is/zijn een schaduw van dingen
μελλοντων το δε σωμα του χριστου
die nog zullen komen. Maar het Lichaam (is) van (de) Messias.
Er staat:
Laat iemand je daarom niet veroordelen in voedsel of in drinken of uit respect (voor) een feestdag of nieuwe maan of Shabbat dit is een schaduw van dingen die nog zullen komen. Maar het lichaam is van de Messias.
In Orthodox Jewish Bible staat het als volgt:
Aldus laat niemand u veroordelen (gericht aan de volkeren) in eten of drinken, of uit respect voor een Yom Tov (Yontev), of Rosh ha Chodesh of de Shabbat. Welke een schaduw zijn van de dingen die nog zullen komen in de Olam HaBah. (Dit is de wereld die zal komen wanneer er een opstanding van de doden is en er leven zal zijn na dit leven). Maar de werkelijkheid en het doel is de Massiach.
Vertaling van deze Bijbeltekst met behulp van de interlineair Greek new testament (IGNT) en de Orthodox Jewish Bible (OJB)
Wettische zaken en legalisme heeft te maken met de tradities en geboden van mensen. Menselijke gemaakte wetten kortweg gezegd. Dit houd in dat zaken die niet in de Bijbel staan beschreven worden toegevoegd alsof het een wet of regel is. Bijvoorbeeld kerstmis houden en dat je op die dag samen moet komen is een traditie maar ook een vorm van legalisme, aangezien kerst nergens in de Bijbel voorkomt.
Rabbijnen hebben ook een bepaalde regel ingevoerd dat er Bar Mitswa werd ingevoerd als een jongen 13 jaar oud was geworden. Hij was dan verstandelijk genoeg om een verstandelijke keuze voor Onze eeuwige Vader te maken en het Woord te besturen. Het feest wat daarbij wordt gevierd staat ook niet in de Bijbel en is een traditie. Ook het verbod op voedsel wat Onze Vader heeft rein geacht is een vorm van legalistisch bezig zijn. Je ziet aan één kant een groep gelovigen die leren dat je alles mag eten, en aan de andere kant een groep die juist leert dat voedsel verboden is terwijl het rein is voor onze Schepper. In Handelingen 15:19-21 staat duidelijk welke instructies er hierover bestaan. Er staat dat je het verstikte en het bloed niet mag eten en dat je je moest onthouden van zaken die door afgoden besmet zijn. Velen beroepen zich op de tekst van Paulus, waarin staat dat je alles mag eten zonder navraag te doen. Alleen ging het hier over heidenen die vegetarisch voedsel aten, omdat ze bang waren dat ze vlees aten die door afgoden besmet was geworden. Daarom zei hij je kan het gewoon eten, maar als je hoort dat het opgedragen is aan de afgoden eet het dan niet. Dit staat los van de tekst beschreven in Handelingen. Deze was gericht op de nieuwe eerste discipelen, die een leidraad nodig hadden hoe ze moesten beginnen.
Een andere vorm van wetticisme en legalisme zie je in de katholieke kerk, die het mannen verbiedt om te trouwen of seks te hebben op basis van het celibaat van Paulus. Paulus zegt juist dat het een roeping is en als je brandt van begeerte is het beter om te trouwen omwille van de zonde. Daarom zie je ook dat er veel kindermisbruik in deze kringen is voorgekomen. Bij Jehova's getuigen zie je dat ze geen bloedtransfusie mogen nemen, maar in de (Thora) geschriften staat duidelijk dat er een uitzondering is wanneer er een leven die verloren dreigt te gaan en het op deze manier gered kan worden.De regels zijn er om de mens te helpen en te dienen en niet andersom.
De farizeeërs zeiden dat de discipelen geen aren mochten plukken op de Sabbat. Velen denken dat dit de Sabbat teniet deed. Het tegendeel is waar. Het bevestigt de Sabbat juist. Het enige wat hier duidelijk wordt is dat Sabbat is gemaakt voor de mens om die te helpen en te zegenen en niet andersom. Wanneer je honger lijdt is het toegestaan om op zoek te gaan naar eten en als je iemand honger ziet lijden moet je die persoon juist helpen. Het is namelijk toegestaan om goed te doen op de Sabbat en om een leven te redden, in plaats van verloren te laten gaan. Hier zijn veel misvattingen over ontstaan, terwijl het juist is bedoeld als een geschenk voor de mens en niet als een straf of wet. Wetticisme is dus niks anders dan opvattingen en regels van mensen erop nahouden en geboden van mensen doen. Dit worden dan uiteindelijk tradities.